Amazonas - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Wilma Wit - WaarBenJij.nu Amazonas - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Wilma Wit - WaarBenJij.nu

Amazonas

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

29 Januari 2008 | Bolivia, Cochabamba

Hallo allemaal

Inmiddels ben ik alweer een paar dagen terug van de tocht door de amazone en toen wij terug kwamen beseften wij hoeveel geluk we hebben gehad met al die overstromingen die er op het moment plaatsvinden in een groot deel van Bolivia.
Wij hadden op een paar buitjes na prachtig weer en kwamen verbrand in het gezicht terug. Het klimaat in Beni (departement van Bolivia)is warm en vochtig of je in een grote botanische tuin rondloopt.
We zijn vanuit de plaats Trinidad over de rio Mamore de jungle in getrokken.
Het was een tocht van drie dagen en twee nachten.
Onze gidsen waren Lucio een man van rond de 60 en Diego een jongeman van 12 jaar.
We vertrokken in een soort blauwe polderschuit met zeil erop gebonden em vol met proviand. Na zes uur varen bereikten wij onze kampplaats. De tocht was prachtig, vol met natuur en vreemde geluiden. Prachtige vogels en vlinders om ons heen en geen last van de muggen op het water. We zagen af en toe een kano (een uitgeholde boomstam) liggen verscholen onder takken. Je ziet vanaf het water ook maar een klein gedeelte van het echte leven wat zich daar afspeelt.
We werden regelmatig vergezeld door een aantal witte/roze dolfijnen. Er was ons vantevoren verteld dat wij ook wel met de dolfijnen konden zwemmen, maar toen we een dag later te horen hadden gekregen en zelf gezien hebben wat voor monsters (piranha's, witte ongewervelde dieren die een soort kurketrekker als staart hebben en daarmee door je huid boren om eitjes in je lijf te leggen,krokodillen, anacondas, etc.) er in het water zwemmen dan moet je toch wel wat levensmoe zijn om daarin te gaan zwemmen.
We sliepen onder een rieten overkapping op een picknick tafel. Op deze tafel werd een tentje geplaatst,de mannen maakten hun eigen tentje op een andere tafel. Doordat het water zo hoog was gestegen door de regenval kwan de rio tot bijna aan de tafels.
Met het gevolg dat de krokodillen die daar regelmatig op dat stukje land liggen nu gestoord werden door ons. Ze trokken zich er niet veel van aan en bij avond en nacht liepen ze gewoon onder onze tent door.
Echt je hoeft 'snachts gelijk niet meer te plassen. Gelukkig waren ze niet zo groot iets van 1.5 tot 2 meter, maar toch.
De volgende dag trokken we lopend de jungle in en zonder gids hadden wij het niet gered, overal is wel gevaar. Onschuldig uitziende bloemen of struiken die vol zitten met bijtende mieren of als je ze aanraakt je een dag lang een brandplek en koorts geven.
Luico liep voorop met een kapmes en wij er braaf (zelfs ik ) erachter aan.
Ik moet er niet aan denken om daar in mijn eentje rond te lopen.
De nachten waren top ook al werd ik wat stijf wakker door het slapen op de planken, maar de geluiden van de jungle zijn geweldig, het was gewoon zonde om in slaap te vallen.
De volgende dag voeren we over de verblijfplaats van de anacondas(je weet wel die geweldige grote slangen die in het water wonen) het is daar volgens Luico iets van 40 of 14 meter diep en bij slecht weer komen ze naar boven. Ik blij dat de zon scheen. Later na een dikke regenbui en we daar weer in de buurt waren zagen we wel een geweldige golf dieper de jungle ingaan. Volgens Luico kon dit wel een Anaconda zijn die achter de dolfijnen aanging voor maaltijd. Gelukkig was hij niet van plan om erachter aan te gaan.
Na drie dagen kwamen we onder de muskieten beten die echt door je broek heen prikken (lang leve de deet) weer terug in Trinidad net voor wat dikke onweersbuien.

Het was ook wonderlijk om te zien hoe de mensen in, op en bij de rivier leven.

Eigenlijk wilde ik deze week nog naar wat anderen plaatsen reizen maar doordat de noodtoestand in grote gedeeltes van Bolivia is afgekondigd vanwege de wegen en huizen die wegspoelen heb ik besloten om gewoon een week niets te doen en mij voor te bereiden op de terugreis. Zondag vlieg ik naar La Paz en ga daar braaf cultureel doen en vandaar vlieg ik donderdag 7 febr. weer terug naar Holland.

Hoi Nikki hoe was jullie wintersportvakantie? en Heidi hoe was je verblijf in Australie ik ben benieuwd naar jullie verhalen.

Lieneke, Heidi, Ans, Annet en de anderen bedankt voor jullie berichtje. Leuk om te lezen dat de kalenders zijn aangekomen.
Voor degen die nog geen kalender heeft gekregen deze neem ik mee.
Helaas en ook weer niet, want ze zijn allemaal verkocht, de kalenders zijn op, degene die nu nog heeft betaald krijgt het geld terug zodra ik in Holland ben.

Hoi Marijn, helaas ik heb geen piranha gegeten we hadden geen visspullen mee. Ik had nog voorgesteld aan Gry om een sneetje in haar voet te maken en deze een tijdje in het water te laten hangen als evt. aas, maar ze vond dit niet zo goed idee.


Uitnodiging
Annet heeft samen met Dries van de slof een " hallo ik ben weer thuis" avond bedacht. Dus iedereen die zin heeft in een avondje slof en gelijk mij weer wil zien of spreken is van harte welkom op vrijdagavond 15 februari in de slof.

Liefs en een groet van
Wilma en tot gauw.

p.s. op de foto waarop je de boom van dichtbij ziet, daarin hangt een luiaard en natuurlijk hebben we ook de nodige apen zien rondspringen.





  • 29 Januari 2008 - 19:00

    Miranda:

    Hey mama,

    Ben zo vrij geweest om je foto nog even te wijzigen.
    Lijkt me onwijs indrukwekkend de Amazone!
    Ziet er goed uit!

    Tot gauw:D

    Knuffel Ran.

  • 29 Januari 2008 - 20:15

    Joke B:

    Ha die Wilma,
    't Is net of ik naar een spannende natuurfilm zit te kijken, zo'n indrukwekkend verslag van de Amazone!
    't is ff wat anders als de parkvijver )-:
    Groetjes, Joke

  • 30 Januari 2008 - 06:51

    Nikki:

    Hoi Wilma,
    jee wat spannend allemaal daar. Zou niks voor mij zijn met al die beesten om je heen.Wel te gek dat je weer zoiets mee maakt.
    Geniet nog ff van de laatste lootjes. Enne...tot gauw.
    Nikki

  • 30 Januari 2008 - 18:16

    Paula:

    Wat had ik hier graag bijgeweest.
    Super.
    Wat ik bijzonder vind is dat we hier niets horen over het noodweer, met alle gevolgen, in Bolivia. Terwijl de media wel volstaan van een sneeuwstorm in China. Bolivia is kennelijk echt een andere wereld.
    Tot gauw.

  • 01 Februari 2008 - 19:27

    L.ida W:

    Hoi wilma,

    Wat slaapt dat lekker hé in zo'n hangmatje. Het deed me erg denken aan onze reis naar Suriname vorig jaar,ook de foto van de jungle en de gids met zijn kapmes. Wat eene prachtige foto's van de zoutvlakte, het lijkt me inmens om dat in werkelijkheid te mogen aanschouwen. Ik lees helemaal niets over heimwee in al je berichtjes?? Ik vind het nog steeds zo stoer van je dat je zo'n trip hebt durven maken, ondanks je leeftijd, haha!!

    groetjes

  • 02 Februari 2008 - 13:46

    Jim:

    Spannende avontuur daar in Jungle!, heel anders dan in "vredige" bos in Nederland
    Vreemde geluiden en vooral witte/roze dolfijnen , die zwemmen in de Amazone
    Ik voel me zeker thuis in de oerwoud en zie graag "leuke" beesten
    Ik wens en geniet je nog mooie (laatste)dagen in geweldige Bolivia !
    Groetjes van Jim

  • 02 Februari 2008 - 17:20

    Carmen:

    Ha die Wilma,
    Schitterend hoor, zo'n jungletrip. Ik heb in Suriname een soortgelijke trip gemaakt, wel minder primitief. Knap van je om te kunnen slapen zo dicht bij de krokodillen. Ga je nog een boek schrijven (haha)

    Tot over een paar weken.

    Groetjes

  • 02 Februari 2008 - 19:41

    Bart:

    Hallo Wilma,

    Ik denk,dat je dit avontuur niet gauw zult vergeten!
    Laat staan de hele periode in het kindertehuis.

    Pas goed op jezelf.

    We zien je graag op de 15e in de Slof.

    Als je weer terug bent,is het een graadje of 10 met wind.

    In de carnavalsoptochten,uitsluitend in het Zuiden,een beetje natte sneeuw.


  • 03 Februari 2008 - 14:37

    Jenny & Joke:

    Ha Buurvrouw,
    We hebben net samen je site bekeken. Jenny heeft erg van genoten, ze weet nu waar je mee bezig bent, erg indrukwekkend.
    Hartelijke groeten uit het park.

  • 03 Februari 2008 - 22:16

    Nicoline:

    Ha Wilma,

    Leuk om je verhaal te lezen; het lijkt me erg spannend met al die krokodillen onder de tafel door.
    Jij had gevraagd om mijn email-adres - dit is nic.rod@zonnet.nl. Tevens een vraag - kan ik een kopietje krijgen van de cd die ik jou gegeven heb. Ik ben namelijk van het weekend (carnaval in Oruro) beroofd van mijn beide camera's en heb ze nu zelf niet meer. Wil je dit naar mijn huisadres sturen.

    Thankx en goede thuisreis,

    Nicoline

  • 04 Februari 2008 - 11:11

    Simone:

    Ooooooooooh, Aaaaaaaah, brrrrrrrrrr.....
    Goeie reis en een fijne thuiskomst, tot gauw!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Februari 2008

Laatste berichtje

10 Februari 2008

Uitnodiging

04 Februari 2008

carnaval La Paz

29 Januari 2008

Amazonas

18 Januari 2008

projecten en kalender
Wilma

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 41133

Voorgaande reizen:

08 September 2007 - 10 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: