projecten en kalender - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Wilma Wit - WaarBenJij.nu projecten en kalender - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Wilma Wit - WaarBenJij.nu

projecten en kalender

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

18 Januari 2008 | Bolivia, Cochabamba

Hallo allemaal

Ik heb dan wel vakantie maar er is gelukkig nog van alles te doen.
Zo hebben Paula en ik een kijkje genomen op de school (van Anna) Buena Vista. De school waar de Tweemaster een donatie van 250 euro aan heeft gegeven voor het kopen van boeken.
Zoals je op de foto ziet staat er een dame voor de twee boekenkasten. Heel weinig dus voor 650 leerlingen. Zij en het bestuur van de school zijn dus heel blij met de donatie.

Het was de week van de inschrijvingen voor de scholen en overal in Cochabamba zagen we lange rijen met ouders en kinderen staan. Want vol is vol en dan kan je dus niet naar school. Anna vertelde ons dat de kinderen die al ingeschreven staan voorrang hebben maar als je net start in groep drie b.v dan kan het gebeuren dat er geen plaats is op de school en dat je dus een jaar moet wachten of hopen dat je op de reservelijst komt te staan..

Dinsdag zijn we met hermana/zuster Fulvia de bergen in geweest om de shooltjes daar te bezoeken en gelijk heel veel materiaal af te geven.
We vertrokken in een open jeep met daarachterin vijf mensen, twee kozijnen, wat deuren, vijf zakken cement, vele bananen, zakken met kleren en speelgoed.
Het was een regenachtige dag dus echt geen pretje om in een open jeep te zitten.
Het materiaal was nodig voor het bouwen van een gebouwtje bij de internaten in de bergen waarover ik al eerder heb geschreven en tja als je toch die kant opgaat.
Terwijl hermana Fulvia nog een paar keer heen en weer reed om zakken cement te vervoeren met wat mannen, zijn wij (Anna, Nicolien, Grey, Paula en ik) naar een prachtig orgineel Boliviaans bergdorpje gelopen waar je met een auto echt niet kunt komen. We sprongen over riviertjes en de weg zat vol met gaten. We passeerde de bewoners die in de bergen lama's en schapen hoedde.
Het was heel bijzonder om te zien hoe mensen zo kunnen leven. Terwijl wij liepen te rillen van de kou kwamen kinderen en volwassenen naar ons toe om een praatje te maken. Zij liepen op blote voeten en niet gekleed op de regen (zie de foto)ongelofelijk.
We hadden wat kleren en speelgoed meegenomen voor de kinderen die we konden uitdelen.
Later zag ik een moeder met haar kinderen en de twee honden door de rivier oversteken en het water is al zo koud.
Gelukkig dat er een schooltje is waar de kinderen heen kunnen bedacht ik mij later. Wat goed dat dit gerealiseerd is met de hulp van de vele donaties van verschillende landen.

Op een andere foto zit ik samen met Anna en twee mannen onder de Boliviaanse vlag. Het gesprek ging over de waterput.De donaties van jullie worden samen met geld van Canadese donaties gebruikt voor het slaan van de put. Eerst zou het op een andere plek komen maar het bleek dat dit niet haalbaar was er waren teveel problemen. Nu wordt het op een plek achter een school gerealiseerd. Zie foto grasveld.
Namens de voorzitter van de watercommisie van het dorp worden jullie hartelijk bedankt voor de bijdragen. Toen Anna hem het bericht vertelde over de donaties sloeg hij zijn hand op zijn hart en keek omhoog om de heer en daarna mij/jullie te bedanken.

Woensdag zijn we naar de kinderen en de mama's in het het Salomon Kleinhuis gegaan. We hadden een radio gekocht voor de sala/zaal van de baby´s. De kinderen van de Tweemaster hadden voordat Paula vertrok nog snel 125 euro opgehaald. Hier is dus de radio en twee cdtjes met kindermuziek voor gekocht.
De mama's waren heel blij met deze goede kwaliteit radio, de kinderen vast ook wel maar kunnen dit alleen nog maar kenbaar maken door mee te wiebelen op de muziek.

Paula vertrekt morgenvroeg naar Nederland en start maandag weer met frisse moed op haar school.
Zelf ga ik zondag nog voor vijf dagen op pad richting de amazone om een tocht te maken samen met Grey. We lopen dan door de jungle en varen een stuk op de rivier. Ik heb hier erg veel zin in en ben benieuwd hoe dit totaal andere landschap van Bolivia is. (Dus pa ik ben niet alleen).

De kalenders zijn eindelijk klaar. Het is een vreselijk lang verhaal en dat bespaar ik jullie liever.
Ik ben tevreden over de lay out van de kalender, helaas vind ik de kleuren wat minder geworden. De orginele foto's waren prachtig van kleur, maar de drukker met zijn nieuwe machines heeft een iets mindere kwaliteit afgeleverd.
Toch krijg ik vele complimentjes van degene die de kalender hebben gezien. Ik heb bijna alles verkocht nog maar 8 stuks te gaan van de 100.
De verkoop van de kalenders heeft alleen al voor die 100 die ik heb verkocht 1100 euro opgeleverd. Daar komen de donaties van Grey en Carlos nog bij.
We willen voor het geld medicijnen kopen en als het mogelijk is een dokter/verpleegster betalen die eenmaal per maand of zo de bewoners in de bergen opzoekt en spreekuur houdt.
Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie hulp en gulle bijdragen.

Paula heeft al veel kalenders meegenomen en levert ze zo snel mogelijk bij jullie af.
De overige kalenders neem ik mee. Het duurt net zo lang of ik ze nu mee neem of op stuur.

Buren Postma, pa en moe Bakker en tante Gonny ik heb jullie post twee weken geleden ontvangen bedankt het was weer prettig om te lezen, het is best fijn om post te krijgen via de deur.

Zo jullie zijn weer op de hoogte van mijn wel en wee.

Liefs en vele groeten van Wilma

  • 18 Januari 2008 - 11:34

    Petra:

    Hee lekker dat er geboekt is fijn dat jullie samen gaan. Ben erg benieuwd wat je daar tegen gaat komen. Alvast heel veel plezier.

    xp.

  • 19 Januari 2008 - 16:36

    Wilma:

    Mijn kind dank je wel. Ik hoop dat ik niet al te veel enge beesten tegen kom. Zolang ze in de bomen, onder de grond en in het water blijven vind ik het prima. Ik wil ze zien en horen maar niet voelen.
    Je hoort van me als ik terug ben.
    Knuf X mam

  • 19 Januari 2008 - 20:27

    Lieneke:

    Wilma nog heel veel genieten van de laatste weken in dat mooie stukje wereld.
    Fijn dat je een reisgezel hebt.
    Wij gaan morgen zingen in Paradiso

    Lieve groetjes,Lieneke

  • 20 Januari 2008 - 13:48

    Nikki:

    Hoi Wilma, net terug van ski-en en wat heb ik een hoop te lezen joh. Wat een avonturen alweer.
    Paula die al weer terug is, en het volgende avontuur lonkt alweer. Nog heel veel plezier de resterende tijd.
    Ken je dat kindje van die mevrouw uit Denemarken? Ook leuk om zo nieuws te kunnen horen over je kindje.
    Geniet nog lekker en tot gauw.
    nikki

  • 22 Januari 2008 - 20:07

    Joke B:

    Ha Wilma,
    Leuk weer om je verslag te lezen met zoveel foto\'s erbij.
    Zondagavond kwam Marcel de kalender brengen... bedankt!
    Groetjes, Joke

  • 23 Januari 2008 - 22:16

    Lieneke:

    Hoi Wilma,
    Bedankt voor de mooie kalender Paula heeft ze zondag afgeleverd.
    heb net de kalenders afgeleverd aan onze mede koorleden.Ik wil je even laten weten
    dat jullie er iets moois van gemaakt hebben.
    Lieve groetjes,Lieneke

  • 24 Januari 2008 - 11:26

    Ans:

    Hallo Wilma, ik wil ook heel graag twee kalenders van jullie. Het geld hiervoor maak ik een dezer dagen over uiteraard. Ik geef er een aan het schoolhoofd hier, misschien een leuk project voor de kinderen hier om geld in te zamelen, wie weet?
    Heel veel plezier de komende dagen. Ik hoop dat het weer beter is als hier in Noorwegen, regen en storm.
    Lieve groet van Ans.

  • 26 Januari 2008 - 18:32

    Heidi:

    Hey Wilma, geniet er nog even van de laatste tijd daar! Wat een leuke, mooie foto's weer en wat een ingrijpende gebeurtenissen allemaal! We zullen je site straks gaan missen als je weer in Nl. bent ;-)
    gr. Heidi

  • 26 Januari 2008 - 21:37

    Miranda:

    Hey mam,

    Fijn je weer even te hebben gehoord! En wat een super verhalen over de Amazone!
    Ben benieuwd naar de foto's.

    Knuf Ran.

  • 28 Januari 2008 - 19:31

    Marijn:

    Hoi Wilma!
    Laatst schreef ik je al dat ik mn verslagen van mn ZuidAmerika-reis in 2002 aan het uittypen was? Daarin kwam ik nog iets tegen: Chicha morada. Dat vond ik heel lekker: Da's een soort van bosbessensap (veilig om te drinken, want ik geloof dat er geen water aan toegevoegd is), gewoon, vooral buiten de stad op marktjes te verkrijgen. HEERLIJK! En ik heb ook nog ergens het local gerechtje QUINUA. Best te doen, maar niet alle dagen. Ben benieuwd of jij die geneugten ook hebt mogen proeven!
    Denk nog niet teveel aan werk (thuis, dus), maar geniet vooral van de laatste dagen in jouw eigen Bolivia!
    Veel liefs!
    Marijn

    PS: Moet ik aannemen dat je nog geen piraña hebt mogen proeven? Vers van de haak? Zou jammer zijn, probeer nog maar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Februari 2008

Laatste berichtje

10 Februari 2008

Uitnodiging

04 Februari 2008

carnaval La Paz

29 Januari 2008

Amazonas

18 Januari 2008

projecten en kalender
Wilma

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 41135

Voorgaande reizen:

08 September 2007 - 10 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: